Terapia Ręki I i II stopnia

Terapia Ręki I i II stopnia

Kurs trwa 2 dni:

Dzień I: 28.06.2025

Dzień II: 29.06.2025

Cena kursu: 899 zł

PROMOCJA: 799 zł – dla osób korzystających z form edukacyjnych ECES Vademecum

Czas trwania kursu: 24 h w tym: 16 godzin dydaktycznych + Case study 8 h

Formuła szkolenia: Stacjonarna - Nysa ul. Poznańska 1

Dla kogo przeznaczone jest ten kurs?

Kurs przeznaczony jest dla:

  • Nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, którzy chcą wspierać rozwój motoryki małej u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

  • Pedagogów specjalnych oraz terapeutów pedagogicznych, zajmujących się diagnozą i terapią trudności w zakresie funkcji manualnych i grafomotorycznych.

  • Fizjoterapeutów, terapeutów integracji sensorycznej oraz terapeutów zajęciowych, pracujących z dziećmi z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego.

  • Psychologów dziecięcych zainteresowanych praktycznymi aspektami diagnozy i wspierania rozwoju sprawności manualnej.

  • Logopedów, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje o techniki wspomagające rozwój motoryki precyzyjnej i współpracy oko–ręka.

  • Studentów kierunków pedagogicznych, psychologicznych, fizjoterapeutycznych i pokrewnych, pragnących zdobyć praktyczne umiejętności w zakresie terapii ręki.

  • Rodziców dzieci z trudnościami w zakresie motoryki małej, którzy chcą nauczyć się, jak wspierać swoje dziecko w domu poprzez ćwiczenia i masaże stymulujące.

Szkolenie jest dedykowane wszystkim osobom pracującym z dziećmi, które chcą efektywnie wspierać rozwój motoryczny i grafomotoryczny, rozumieć przyczyny trudności manualnych oraz planować i prowadzić indywidualną terapię ręki.

Jakie zagadnienia zostaną poruszone na szkoleniu?

MODUŁ I – Diagnoza sprawności motorycznej dziecka

  • Anatomia i fizjologia ręki: budowa kończyny górnej, funkcje dłoni, rola układu nerwowego w kontroli ruchu
  • Rozwój psychomotoryczny dziecka w kontekście funkcji ręki
  • Etapy rozwoju chwytu i manipulacji od okresu niemowlęcego do wieku szkolnego
  • Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, manipulacji i kontroli motorycznej
  • Fazy rozwoju aktywności grafomotorycznej (rysowanie, kolorowanie, modelowanie) i ich znaczenie w nabywaniu umiejętności pisania
  • Wpływ zaburzeń integracji sensorycznej na praksję ręki i sprawność manualną
  • Diagnoza sprawności motorycznej dziecka:
    • ocena stabilizacji centralnej
    • somatognozja i orientacja przestrzenna
    • zakres ruchu w stawach kończyny górnej
    • ocena funkcji wzrokowo-motorycznych
    • wykorzystanie wywiadu, obserwacji funkcjonalnej i wybranych testów (manualnych, grafomotorycznych, SI)
  • Studium przypadków – analiza i interpretacja wyników diagnostycznych

 

MODUŁ II – Planowanie i prowadzenie terapii ręki

  • Analiza chwytu pisarskiego i rozwój funkcjonalnego użycia narzędzi pisarskich
  • Konstruowanie indywidualnych planów terapii: wyznaczanie celów głównych i szczegółowych, dobór metod, monitorowanie postępów
  • Struktura jednostki terapeutycznej: zasady, etapy, formy prowadzenia zajęć
  • Rola terapeuty w procesie wspomagania rozwoju motoryki małej i funkcji grafomotorycznych
  • Środowisko pracy dziecka – ergonomia miejsca pracy, pozycja ciała, organizacja przestrzeni
  • Ćwiczenia wspomagające prawidłową postawę ciała: wzmacnianie mięśni brzucha i grzbietu, korekcja ułożenia miednicy
  • Torowanie aktywności ręki – ćwiczenia przygotowujące do pisania: rozruchowe, manipulacyjne, manualne
  • Ćwiczenia poprawiające sprawność dłoni i palców:
    • stabilizacja obręczy barkowej
    • stymulacja propriocepcji i czucia głębokiego
    • rozwój motoryki małej i współpracy międzyręcznej
  • Wybór ręki dominującej – kryteria, metody wspierania lateralizacji
  • Terapia czynności samoobsługowych (ubieranie, zapinanie, korzystanie z narzędzi codziennego użytku)
  • Grafika pisma, objawy i mechanizmy dysgrafii – powiązanie z terapią ręki
  • Autorska koncepcja wspierania funkcjonalnego chwytu narzędzia pisarskiego
  • Współpraca z rodzicami i opiekunami – rola informacji zwrotnej, wskazówki do pracy w domu
  • Portfolio rozwoju potencjału dziecka© – narzędzie dokumentujące postępy
  • Profilaktyka trudności w zakresie motoryki małej w środowisku przedszkolnym i szkolnym – działania prewencyjne
  • Tworzenie planów terapii w oparciu o analizę przypadków – praca zespołowa

 

MODUŁ III – Masaż stymulacyjno-sensoryczny ręki

  • Znaczenie masażu sensorycznego w terapii ręki – aspekty neurofizjologiczne i rozwojowe
  • Techniki i metodyka masażu stymulacyjno-sensorycznego
  • Instruktaż praktyczny: nauka sekwencji masażu do wykorzystania w pracy terapeutycznej i domowej
  • Masaż jako element wspierający regulację napięcia mięśniowego, percepcję dotykową i gotowość do aktywności grafomotorycznych

Dlaczego warto?

1. Kompleksowa wiedza i praktyczne umiejętności
Szkolenie łączy solidne podstawy teoretyczne z intensywną praktyką. Uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu anatomii, rozwoju psychomotorycznego, diagnozy i prowadzenia terapii ręki – od pierwszych objawów trudności po planowanie działań terapeutycznych.

2. Natychmiastowe zastosowanie w pracy z dzieckiem
Zdobytą wiedzę można od razu wykorzystać w pracy w przedszkolu, szkole, poradni czy gabinecie. Szkolenie oferuje konkretne narzędzia diagnostyczne, zestawy ćwiczeń i techniki, które wspierają rozwój motoryki małej.

3. Nauka przez doświadczenie
Uczestnicy mają możliwość praktycznego przyswajania technik terapeutycznych, w tym masażu stymulacyjno-sensorycznego, ćwiczeń grafomotorycznych i metod wspierania funkcjonalnego chwytu.

4. Autorskie materiały i koncepcje terapeutyczne
Program zawiera autorskie podejścia do wspierania rozwoju funkcji ręki, w tym narzędzie „Portfolio rozwoju potencjału dziecka©”, które pomaga w dokumentowaniu i monitorowaniu postępów terapii.

5. Praca na realnych przypadkach
Dzięki analizie studiów przypadków uczestnicy uczą się diagnozować trudności i tworzyć skuteczne, indywidualne plany terapii dopasowane do konkretnych potrzeb dziecka.

6. Wzrost kompetencji zawodowych i prestiżu
Ukończenie szkolenia zwiększa kwalifikacje i atrakcyjność zawodową. Jest cennym uzupełnieniem dla specjalistów pracujących z dziećmi z trudnościami w zakresie rozwoju ruchowego i grafomotoryki.

7. Możliwość wsparcia rodziców i prowadzenia profilaktyki
Uczestnicy uczą się, jak współpracować z rodziną dziecka i jak prowadzić działania prewencyjne w środowisku przedszkolnym i szkolnym, by minimalizować ryzyko trudności w nauce pisania i samoobsłudze.


To szkolenie to inwestycja w rozwój zawodowy, która realnie przekłada się na lepsze wsparcie dzieci – zarówno tych z trudnościami rozwojowymi, jak i tych potrzebujących stymulacji do prawidłowego rozwoju motoryki małej.

Po szkoleniu otrzymasz:

Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia wg rozporządzenia MEN 

O trenerze

mgr Aleksandra Tomczak – doświadczony trener umiejętności społecznych, pedagog i terapeuta pedagogiczny, a także terapeuta Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka. Od lat pracuje z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym, wspierając je w rozwijaniu kompetencji społecznych i emocjonalnych. Prowadzi Treningi Umiejętności Społecznych (TUS), a także terapie dostosowane do indywidualnych potrzeb podopiecznych. Specjalizuje się w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu oraz z dziećmi z rodzin wymagających szczególnego wsparcia, jej doświadczenie obejmuje również terapię dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Jako pedagog szkolny na co dzień towarzyszy uczniom w ich wyzwaniach, pomagając im budować pewność siebie, rozwijać umiejętności komunikacyjne i odnajdywać się w relacjach rówieśniczych. Nieustannie poszerza swoją wiedzę i kompetencje by jeszcze lepiej wspierać dzieci i ich rodziny. W swojej pracy stawia na indywidualne podejście, zrozumienie i budowanie relacji opartej na zaufaniu.

Formularz zgłoszeniowy:

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.

Prosimy o dokonanie wpłaty po potwierdzeniu terminu kursu:

Wpłata na konto: Europejskie Centrum Edukacyjno-Szkoleniowe „Vademecum” Nysa 

Nr konta: 30 1050 1490 1000 0090 6550 5456 

Wpłata tytułem: „Nazwa kursu + imię i nazwisko uczestnika”

Przeglądając naszą stronę internetową bez zmian w swojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki temu nasz serwis internetowy może być maksymalnie bezpieczny i wygodny. Dowiedz się więcej o tym, jak używamy plików cookies z Polityki Prywatności.